6D Crosshelm ATR-2 Drive - Cyan
6D Crosshelm ATR-2 Drive - Cyan
De 6D Crosshelm ATR-2 is het grotere broertje van de 6D Crosshelm ATR-1 en is uitgerust met het geavanceerde ODS® systeem waardoor het de absolute koploper in veiligheid is voor crosshelmen. Geen enkele crosshelm fabrikant heeft zoveel prioriteit voor veiligheid als 6D. Het ODS® systeem verdeelt energie optimaal om betere prestaties te bieden bij krachten die zowel lineaire als onder een hoek op de crosshelm werken. Daarnaast zorgt het nieuwe designs voor een gemakkelijke reparatie van de helm. Dit zorgt voor meer bescherming, maar ook een langere levensduur waardoor jij als consument geld kunt besparen!
Constructie 6D Crosshelm ATR-2:
1. Multi-impact EPP (Expanded Polypropylene) voering
6D strategisch geplaatste multi-impact EPP buitenvoering zit tegen de binnenkant van de crosshelm schaal. EPP is een zeer energie absorberend materiaal en is specifiek ontwikkeld met verhogingen genaamd “damping towers” om het ODS® systeem te helpen tijdens impact. De multi-impact functie van de EPP is een van de belangrijkste elementen die de reparatie van de ATR-2 mogelijk maakt na matige tot hevige impact.
2. Low-friction schijven
Verschillende gladde schijfjes boven de EPP verhogingen zorgen ervoor dat wrijving verminderd wordt, en helpen bij het verminderen van rotatieversnellingen.
3. Elastomerische isolatiedempers
Verschillende dempertjes verbindt de ODS® structuur met de buitenste EPP voering en isoleert tegelijkertijd de impactenergie van de hersenen. De elastische eigenschappen van de dempers, gecombineerd met hun unieke vorm, zorgen voor een veerconstante welke helpt bij het verdelen van laagdrempelige energie. De zandloper vorm en elastische eigenschap van de dempers werken ook om de driedimensionale beweging van de binnen voering te beheren.
4. Geoptimaliseerd schaalontwerp
Het 6D concept van “Optimized Shell Design” bundelt het samenwerken van meerdere materialen om voor een betere bescherming en energiebeheer te zorgen. De schaal moet sterkte en flexibiliteit bevatten om schade te voorkomen, maar het mag ook niet te stijf zijn. Een stijve schaal kan het energiebeheer van de crosshelm drastisch verlagen.
5. Vervangbare binnen EPS (Expanded Polystyrene) voering
De binnenste EPS voering is de eerste bescherming laag en daarom zeer belangrijk binnen het nieuwe geavanceerde ODS® ontwerp. Deze voering functioneert eigenlijk als een helm in een helm. Daarnaast beschikt deze EPS voering over een ODS® structuur aan de buitenkant welke zorgt voor sterkte en integriteit en helpt om de rotatiekrachten te verminderen. De EPS is van een zachtere dichtheid dan de EPP en is in de helm bevestigd met 4 borgpennen die op de ODS® structuur passen. Bij schade is dit de schaal welke gemakkelijk omgewisseld kan worden met een nieuwe.
6. ODS® structuur
De ODS® structuur heeft de ontwikkeling mogelijk gemaakt van een innovatief helmontwerp dat eenvoudig kan worden herbouwd. De structuur ondersteunt de isolatiedempers en helpt bij het beheren van de materialen tijdens impact- en compressie. ODS® centreert zijn eigen weer na impact.
7. Nieuwe veiligheidsfuncties
In de nieuwe ATR-2 zijn twee nieuwe veiligheidselementen toegepast. De eerste is een "Brow Rib" welke extra kracht biedt aan het oppervlak boven de ogen. Daarnaast beschikt de onderste rand aan de achterzijde over een zacht materiaal. Dit is ontworpen om een zachtere bescherming te bieden wanneer de crosshelm naar achteren klapt en in de nek duwt. Kans op schade aan de thoracale rugwervels en nekwervels kan hiermee voorkomen of verminderd worden. Traditionele crosshelmen beschikken over een harde rand welke de wervels kan beschadigen tijdens een zware val.
8. EPP gevoerd mondstuk
Dikker EPP gevoerd mondstuk beschikt over een lagere dichtheid waardoor het duurzamer is, maar het beschikt ook over meer energie-absorberend materiaal voor zijwaartse impact rondom het kaakgebied. Tevens bevat het een polyurethaan borstbeen padding welke ook zacht is om eventuele schade aan het borstbeen te voorkomen bij een zware valpartij.
AIR GAP VENTILATION SYSTEEM | EMERGENCY RELEASE WANGSTUKKEN | UITWASBARE DRI-LEX BINNEN VOERING | ULTRALICHT 1480g
Tests 6D Crosshelm ATR-2:
De medische gemeenschap heeft uit vele testen vastgesteld dat rotatieversnelling de hoofd oorzaak is van hersenschuddingen, mild traumatische hersenblessures en traumatische hersenblessures. 6D heeft dit, ten opzichte van de concurrentie, met meer dan de helft weten te verminderen dankzij het ODS™ systeem. Daarnaast kunnen kleine hersenschuddingen ook voor vele nare effecten zorgen op de lange termijn. Waar vele crosshelmen ontwikkeld zijn om harde klappen op te vangen, weet 6D ook zowel de kleine klappen goed op te kunnen vangen. Dit mede omdat in de meeste gevallen er enkel laagdrempelige energie bij een val komt kijken. Tenslotte weet 6D energieën op het hoofd te verminderen door de TTP (Time To Peak) te verlagen. TTP is de tijd waarin de energie tijdens een impact zijn hoogste punt behaalt. Omdat het dankzij het ODS™ systeem langer duurt voordat de energie van een impact zijn piek haalt, zal het de energie welke op het hoofd uitgeoefend wordt drastisch verlagen.
Kenmerken 6D Crosshelm ATR-2 Drive - Cyan:
Crosshelm
- Uitneembare, wasbare voering binnen voering is uitgerust met Dri-Lex® antibacteriële stof
- Verwijderbare wangkussens voor in geval van nood
- Poly Urethaan gevoerd mondstuk is met EPP gevoerd, inclusief borstbeen
- Geïntegreerde schaal uitsparing ter hoogte van de brilband voor een betere pasvorm van de crossbril
- “Shear-away” schroeven zullen bij een flinke val afbreken zodat de klep de rotatie van het hoofd niet hindert
- Neusbeschermer biedt verbeterde bescherming tegen rooster
- Titanium “D” ringen
- Lichter totaalgewicht (+/- 1480 gram maat M)
- Overtreft DOT, ECE, ACU en ASTM normen
ODS® systeem
- Gepatenteerd Omni-Directional Suspension® (ODS®)
- Verbeterd ODS ontwerp vermindert lineaire en rotatie versnellingen
- Vervangbare EPS binnen voering
- Multi-impact EPP buitenste voering bevat verhogingen welke dempend werken
- Schijven voor energiebeheer verminderen rotatie versnelling
- Superieure impact vermindering bij lage, gemiddelde en hoge snelheid
- Air-Gap ventilatiesysteem met 17 tussenopeningen
Schaal
- Geoptimaliseerde lichtgewicht tri-composiet schaal biedt uitstekende energieabsorptie
- 3 schaalgroottes optimaliseren de verhouding tussen grootte en gewicht
- De onderkant aan de achterzijde bevat een flexibele zone op locatie van de cervicale wervelkolom
- “Brow Rib” vergroot de integriteit van de schaal boven de ogen
- Sleutelbeen uitsparing zorgt voor ruimte voor het sleutelbeen zonder toe te moeten leggen op sterkte
- 9 inlaatopeningen en 6 uitlaatopeningen werken samen met het Air-Gap ventilatiesysteem
Wereldwijde patenten
- Verenigde Staten US 8,955,169 B2
- Europa EP 2 672 853 B1
- China ZL 201280017579.1
-
Patenten aangevraagd
-
Geavanceerde ODS®
Technologie
-
Geavanceerde ODS®
Video's 6D Crosshelm ATR-2: